Urząd Gminy w Budzowie

Sprawozdanie z działalności za rok 2012

Kategoria: Dokumenty BiOAK Opublikowano: 29-02-2016

I. ORGANIZACJA  BIBLIOTEKI i OŚRODKA ANIMACJI KULTURY GMINY BUDZÓW Z/S W PALCZY:

 

Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury Gminy  Budzów z siedzibą w Palczy istnieje jako samorządowa instytucja kultury od 2001 roku.  Biblioteka i Ośrodek pełni funkcję wielofunkcyjnego centrum kultury. Jest instytucją kultury realizującą zadania na rzecz społeczności lokalnej w dziedzinie wychowania, edukacji i oświaty kulturalnej,  upowszechniającą  i kultywującą dziedzictwo kulturowe gminy i regionu, zajmującą się promowaniem gminy, organizowaniem imprez kulturalnych i rozrywkowych oraz stwarzającą warunki dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, rozwoju folkloru, rękodzieła ludowego i artystycznego i rozwoju  i upowszechniania czytelnictwa.

 

Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury Gminy Budzów jest gminną, samorządową instytucją kultury działającą na obszarze gminy Budzów.

Biblioteka i  Ośrodek Kultury prowadzi gospodarkę  finansową na zasadach określonych dla instytucji kultury.  Podstawą  gospodarki finansowej Biblioteki   i Ośrodka Kultury jest roczny plan finansowy, zatwierdzony przez dyrektora.

Biblioteka i Ośrodek Kultury otrzymuje dotacje z budżetu Gminy. Wysokość dotacji określa uchwała budżetowa Rady Gminy. Ponadto może być finansowany z dochodów własnych, darowizn, dotacji celowych i innych źródeł.

Na czele Biblioteki i Ośrodka Animacji Kultury stoi dyrektor, który kieruje jego działalnością, reprezentuje na zewnątrz i jest za niego odpowiedzialny.

Nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem  Biblioteki i Ośrodka   w zakresie określonymi przepisami prawa sprawuje Wójt Gminy Budzów.

Szczegółową organizację wewnętrzną Instytucji oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych określa  regulamin organizacyjny nadawany przez   dyrektora.

W Bibliotece i Ośrodku zatrudnia się pracowników działalności podstawowej (bibliotekarze), administracyjnej (księgowa) oraz obsługi (palacze co, sprzątaczka).  Ponadto zatrudnieni są specjaliści z następujących dziedzin: instruktorzy gry na instrumentach regionalnych (Warsztaty Muzyczne), choreograf oraz instruktor tańca i śpiewu (Warsztaty Taneczne), plastyk (Warsztaty Plastyczne), dyrygenci (Orkiestry Dęte).

Łącznie na umowę o pracę zatrudnionych jest 11 osób w tym pełnozatrudnionych  6 osób, na ¾ etatu – 3 osoby, na ½ etatu – 1 osoba, ¼ etatu-   1 osoba.

Instruktorzy warsztatów zatrudnieni są na Umowy Cywilnoprawne.

Ponadto w skład organizacyjny BiOAK wchodzi sześć  Kół Gospodyń Wiejskich i dwa Kluby 4 H.

 

II. DZIAŁALNOŚĆ BIBLIOTEK:

 

1. Ramy Organizacyjne Bibliotek:

 

Biblioteka jest główną Gminną Biblioteką Publiczną Gminy Budzów i razem z Bibliotekami Publicznymi  zapewnia obsługę biblioteczną mieszkańców gminy. Służy rozwijaniu i zaspakajaniu potrzeb czytelniczych i informacyjnych, upowszechnianiu wiedzy i nauki, dba o sprawne funkcjonowanie sieci bibliotecznej i systemy informacyjne na terenie gminy. Bogaty i ciekawy księgozbiór, różnorodne czasopisma, dokumenty elektroniczne, imprezy czytelnicze, to oferta skierowana do czytelnika gminy.

W ramy organizacyjne Biblioteki wchodzi   Gminna Biblioteka   Publiczna    w Budzowie z/s w Palczy i pięć Filii Bibliotecznych – w Baczynie,   Bieńkówce, Budzowie, Jachówce i Zachełmnej:

 

a)  Gminna Biblioteka w Budzowie z/s w Palczy oraz Biblioteki w Baczynie

i Zachełmnej mieszczą się w Szkołach Podstawowych  i pełnią jednocześnie

funkcję bibliotek szkolnych.

 

b)  Biblioteka w Budzowie znajduje się w Gimnazjum i funkcjonuje wspólnie

z Biblioteką Gimnazjalną.

 

c)  Biblioteka w Bieńkówce znajduje się w Domu Wiejskim.

 

d)  Biblioteka w Jachówce mieści się w Remizie Strażackiej.

 

Przy wszystkich bibliotekach działają czytelnie lub kąciki czytelnicze oraz sale komputerowe ze stałym, dostępem do Internetu.

 

Przy bibliotekach w Palczy, Jachówce i Bieńkówce działają świetlice.

 

Przy bibliotekach w Budzowie, Bieńkówce i  w Jachówce działają młodzieżowe i dziecięce Kluby 4 H.

 

W skład organizacyjny biblioteki wchodzą:

a)  Biblioteki etatowe  –   GBP w Palczy oraz biblioteki w Budzowie, Bieńkówce

i Jachówce.

b)  Biblioteki na ¾ etatu – w Baczynie i Zachełmnej.

 

2. Gromadzenie i opracowywanie zbiorów  bibliotecznych:

 

a) Zakupy i inne wpływy w  2012 roku:

 

Zakupów zbiorów bibliotecznych dokonywano w księgarniach, hurtowniach i bezpośrednio w wydawnictwach.

 

W  2012 roku wpłynęło  łącznie do bibliotek 2473 zbiorów bibliotecznych: 2431  książek i 42 dokumentów elektronicznych

 

Zakupy:

·  zakupiono ogółem 2399  książek na kwotę 44. 725, 84 zł

 36  zbiorów specjalnych na kwotę 523. 86 zł

Razem zakup w 2012 roku 2435 zbiorów b-nych

na kwotę: 45. 249,70 zł

w tym:

w ramach Programu Biblioteki Narodowej na „Zakup nowości wydawniczych”   przyznano dotację na zakup zbiorów bibliotecznych w wysokości 7. 010, 00 zł (kwota zawarta w/w zakupach).

W ramach tych środków zakupiono łącznie 479 książki.

 

Dary:

·        z darów przybyły 32 książki na kwotę  525, 00 zł

oraz                        6 CD na kwotę 60, 00 zł

  Razem dary w 2012 roku 38 zbiorów b-nych

na kwotę: 585, 00 zł

 

Wszystkie zbiory zostały opracowane i włączone do księgozbiorów bibliotecznych.

 

Liczba zakupionych książek na 100 mieszkańców w 2012 r. wynosiła  -28 ks./100 mieszk.

 

b) Selekcja i skontrum księgozbiorów w 2012 roku:

 

W 2012 roku przeprowadzono selekcję książek zniszczonych                                          i zdezaktualizowanych w Bibliotekach w Bieńkówce i Jachówce   w wyniku których wycofano z bibliotek łącznie 127 książek.

 

W 2012 roku przeprowadzono  skontrum księgozbioru (inwentaryzację)   w Bibliotece w Budzowie.

 

3. Stan księgozbiorów bibliotek:

 

Stan ilościowy (stan faktyczny: wpływy-ubytki) księgozbiorów bibliotek na

31 grudzień 2012 roku wynosi:

68 124    książek

55 broszur

199 zbiorów specjalnych:

w tym: materiały audiowizualne -63

dokumenty elektroniczne -136

 

4. Prenumerata czasopism:

 

Na  2012  rok do bibliotek zaprenumerowano i otrzymano w formie   łącznie 131 czasopism

na kwotę  9 822, 00 zł

 

Czasopisma zaprenumerowano dla każdej grupy wiekowej i zawodowej.

Biblioteki prowadzą akcesję prenumerowanych czasopism.

 

5. Czytelnicy i czytelnictwo:

 

a)  Czytelnicy zarejestrowani w ciągu 2012 roku:

 

W 2012 roku zarejestrowano łącznie w bibliotekach 2042 czytelników

 

w tym wg wieku:

Do lat 15 –  1258;           od lat 16-19    – 197;             od lat 20-24      -142;

od lat 25-44  – 284;         od lat 45-60   –  119;             powyżej lat 60   – 42;

 

w tym wg zajęcia:

Uczniowie                                             1297

Studenci                                                    87

Pracownicy umysłowi                             177

Robotnicy                                                 74

Rolnicy                                                     22

Inni zatrudnieni (min. przedsiębiorcy)            85

Pozostali niezatrudnieni (min. bezrobotni)   300

 

Liczba czytelników na 100 mieszkańców w 2012 r. wynosiła –                            23 czytel. /100 mieszk.

 

 

6. Udostępnianie zbiorów czytelnikom w ciągu roku:

 

a) Wypożyczenia na zewnątrz:

Ogółem  wypożyczono na zewnątrz 43 576 zbiorów bibliotecznych

w tym: 41126 książek, 2391 czasopism i 59 zbiory elektroniczne.

 

b) Wypożyczenia na miejscu w czytelniach:

Ogółem wypożyczono na miejscu 12 608 zbiory biblioteczne

w tym: 7368 książek i 4790 czasopism

oraz 450 zbiorów specjalnych

w tym: 20 zbiorów audiowizualnych i 682 dokumentów elektronicznych na nośniku fizycznym

oraz

471 pobranych dokumentów z  Internetu

28 455 wejść na stronę internetową

 

Liczba wypożyczeń książek na 100 mieszkańców  w 2012 r. wynosiła –                             544 wypoż./100 mieszk.

 

7. Komputeryzacja bibliotek:

 

Liczba komputerów użytkowanych w bibliotekach: 33 komputerów

w tym dostępnych dla czytelników: 31 sztuk

Liczba komputerów podłączonych do Internetu –31 sztuk, ze stałym dostępem do Internetu dla mieszkańców gminy.

 

8. Promocja książki i działalność informacyjna:

 

W ramach promocji książki, bibliotek, czytelnictwa i działalności informacyjnej  w 2012  roku   zorganizowano w bibliotekach następujące konkursy czytelnicze, literackie i plastyczne, imprezy i spotkania czytelnicze, literackie, okolicznościowe, lekcje biblioteczne i inne:

 

BIBLIOTEKA W BACZYNIE:

 

1. Konkurs literacki „Znam przysłowia”

Konkurs odbył się 02 marca 2012 r.

W konkursie wzięło udział 35 uczestników.

 

2. Konkurs plastyczny na „Zakładka do mojej ulubionej książki”.

Konkurs odbył się 11 maja  2012 r.

W konkursie wzięło udział 15 uczestników.

 

3. Uroczyste pasowanie kl. I  na czytelników biblioteki.

Uroczystość  odbyła się  17 maja 2012 r.

W uroczystości wzięło udział 12 uczniów.

 

4. Warsztaty  dla dziewcząt na temat pielęgnacji cery.

Warsztaty prowadzone były przez firmę kosmetyczną.

Warsztaty odbyły się 08 czerwca  2012 r.

W warsztatach wzięło udział 15 dziewcząt.

 

5. Rozstrzygnięcie całorocznego konkursu czytelniczego ”Najaktywniejsi

czytelnicy roku szkolnego 2011/2012”.

Impreza czytelnicza odbyła się 29 czerwca 2012 r.

 

6. Konkurs plastyczny na „Malujemy Obrazy Darami Jesieni”.

Konkurs odbył się 12 października 2012 r.

W konkursie wzięło udział 18 uczestników.

 

7. Konkurs  literacki pt. „Najpiękniejszy wiersz o bibliotece”

Konkurs odbył się 13 listopada 2012 r.

W konkursie wzięło udział 15 uczestników.

 

8. „Quiz z wiedzy o literaturze”

Quiz odbył się 15 listopada 2012 r.

W konkursie wzięło udział 22 uczestników.

 

9. Pasowanie uczniów kl. I na czytelnika biblioteki.

Pasowanie odbyło się 20 listopada 2012 r.

W  pasowaniu wzięło udział 10 uczniów.

 

10. „Quiz z wiedzy o bohaterach literackich”

Quiz odbył się 28 listopada 2012 r.

W konkursie wzięło udział 10 uczestników.

 

11. Konkurs czytelniczy „Najaktywniejsi czytelnicy miesiąca listopada”

Konkurs odbył się 30 listopada 2012 r.

Nagrodzono 9 uczestników.

 

12. Konkurs plastyczny  „Najpiękniejsza Ozdoba Choinkowa”.

Konkurs odbył się 12 grudnia 2012 r.

W konkursie wzięło udział 38 uczestników.

 

 

13. Warsztaty  pod hasłem „Spotkanie pokoleń”.

Nauka  obsługi komputera (dla KGW) i nauka haftu (dla młodzieży)

Warsztaty odbyły się 13  grudnia  2012 r.

W warsztatach wzięło udział 6 dziewcząt i 6 członkiń KGW.

 

14. Kiermasze książek – zorganizowano 5 kiermaszy książek dla dzieci,
młodzieży i dorosłych. Dzieci i rodzice mogli zakupić książki po
promocyjnych cenach.

 

Ponadto:

W  ramach Akcji Czytelniczej pod hasłem  „Cała Polska czyta dzieciom”

 

Ø Raz w miesiącu w ramach „Wtorkowych spotkań z bajką” w każdy wtorek bibliotekarz czytał  bajki dzieciom z przedszkola oraz raz                     w tygodniu w poszczególnych klasach.

 

Ø Cykl spotkań i lekcji bibliotecznych:

Spotkanie na temat malarstwa

Spotkanie odbyło się 26 stycznia 2012 r.

W spotkaniu uczestniczyło 25 uczniów

 

Spotkanie  z bajką

Spotkanie odbyło się 24 lutego 2012 r.

W spotkaniu uczestniczyło 25 uczniów

 

Lekcja biblioteczna na temat „Poznajemy zawód bibliotekarza”

Lekcja odbyła się 26 kwietnia 2012 r.

W lekcji uczestniczyło 24 uczniów

 

Spotkanie  z przedszkolakami

Spotkanie odbyło się 09 maja 2012 r.

W spotkaniu uczestniczyło 25 uczniów

 

Lekcja biblioteczna na temat „Poznajemy Parki Narodowe w Polsce”

Lekcja odbyła się 28 września 2012 r.

W lekcji uczestniczyło 24 uczniów

 

Spotkanie   na temat „Zamki i ich mieszkańcy”

Spotkanie odbyło się 29 listopada 2012 r.

W spotkaniu uczestniczyło 24 uczniów

 

 

 

BIBLIOTEKA W BIEŃKÓWCE:

 

1. „Konkurs muzyczny – Playback 2012” uczniów dla Szkoły Podstawowej

w Bieńkówce – zorganizowany wspólnie ze Szkołą Podstawową

w Bieńkówce.

Konkurs odbył się 31 stycznia 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 28 uczestników.

 

2. Konkurs pod hasłem „Najciekawsza figura  ze śniegu”.

Konkurs odbył się 23 lutego 2012 r.

W konkursach łącznie uczestniczyło 11 osób.

 

3. Konkurs „Jeden z dziesięciu”

Konkurs odbył się 26 lutego 2012 r.

W konkursie łącznie uczestniczyło 8 osób.

 

4. „Turniej Tenisa Stołowego” dla dzieci i młodzieży.

Turniej  odbył się  03 marca 2012 r.

W turnieju uczestniczyło 12 uczestników.

 

5. „Konkurs Recytatorski” dla Szkoły Podstawowej zorganizowany wspólnie

ze Szkołą Podstawową w Bieńkówce.

Konkurs odbył się 06 marca 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 24 uczestników.

 

6. Lekcje biblioteczne dla Przedszkolaków pod hasłem „Pierwszy kontakt

z biblioteką”.

Lekcje odbyły się 15 marca 2012 r. i 16 marca 2012 r.

Łącznie w lekcjach uczestniczyło 40 przedszkolaków.

 

7. „Konkurs Czytelniczy” z okazji „Tygodnia bibliotek”.

Impreza czytelnicza odbyła się 12 maja 2012 r.

 

8. Konkurs ortograficzny dla uczniów SP

zorganizowany wspólnie z  Szkołą Podstawową  w Bieńkówce.

Konkurs odbył się 05 czerwca 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 12 dzieci.

 

9. Rozstrzygnięcie całorocznego konkursu czytelniczego ”Najaktywniejsi

czytelnicy roku szkolnego 2011/2012”.

Impreza czytelnicza odbyła się 12 czerwca 2012 r. Nagrodzono
7 czytelników.

 

10. Konkurs czytelniczy „Moja ulubiona bajka” dla Przedszkolaków  –

Zorganizowany wspólnie z Przedszkolem Samorządowym w Bieńkówce.

Konkurs odbył się 21 czerwca 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 21 dzieci.

 

11. Konkurs literacki „Kto czyta ten wie”

Tygodniowa Akcja Czytelnicza.

Akcja odbyła się w dniach 2- 24 listopada 2012 r.

W  Akcji uczestniczyło łącznie 27 dzieci.

 

12. Konkurs literacki „Cudowny świat baśni”

Konkurs odbył się 28 listopada 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 16 uczestników.

 

13. Konkurs plastyczny „Najpiękniejsza Ozdoba Choinkowa”

Konkurs odbył się  07 grudnia 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 13 uczestników.

 

14. Konkurs  „Wiedzy o zwyczajach i obyczajach w naszej wsi”

zorganizowany wspólnie z  Szkołą Podstawową  w Bieńkówce.

Konkurs odbył się 11 grudnia 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 14 uczestników.

 

15. Konkurs literacki „Przygoda z Kubusiem Puchatkiem””

Konkurs odbył się 21 grudnia 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 8 uczestników.

Łącznie w lekcjach uczestniczyło 40 przedszkolaków.

 

Ponadto:

W  ramach Akcji Czytelniczej pod hasłem  „Cała Polska czyta dzieciom”

 

Ø Zorganizowano spotkania z dziećmi podczas których bibliotekarz czytał dzieciom bajki.

Spotkania odbyły się 22 marca 2012 r., 10 maja 2012 r. oraz
28 czerwca 2012 roku. Łącznie w spotkaniach uczestniczyło 40 dzieci.

 

BIBLIOTEKA W BUDZOWIE:

 

1. Współorganizacja z Gimnazjum w Budzowie eliminacji szkolnych do

„Powiatowego Konkursu Recytatorskiego”.

Konkurs odbył się 05 marca 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 12 uczniów.

 

2. Konkurs literacki pod hasłem  „Jeden z dziesięciu”.

Konkurs odbył się 20 kwietnia 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 8 uczestników.

 

3. Spotkanie czytelnicze z okazji „Tygodnia bibliotek”.

Impreza czytelnicza odbyła się 12 maja 2012 r.

W spotkaniu uczestniczyło 65 przedszkolaków.

 

4. Konkurs pod hasłem „Odkrywamy postacie bajkowe”.

Konkurs odbył się 25 czerwca 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 16 uczestników.

 

5. Rozstrzygnięcie całorocznego konkursu czytelniczego ”Najaktywniejsi

czytelnicy roku szkolnego 2011/2012”.

Impreza czytelnicza odbyła się 29 czerwca 2012 r.

Nagrodzono 82 czytelników

 

6.Konkurs dla najmłodszych czytelników „Opowiem Pani”
Konkurs odbył się  we wrześniu 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 9 uczestników.

 

7. Konkurs literacki „Moja ulubiona lektura”

Konkurs odbył się w  październiku  2012 r.

Nagrodzono 5 uczestników.

 

8. Quiz literacki

Quiz odbył się w listopadzie  2012 r.

Nagrodzono  5 uczestników.

 

9. Konkurs na „Własnoręcznie wykonaną tradycyjną ozdobę choinkową”

Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w  listopadzie 2012 r.

Nagrodzono 12 uczestników.

 

10. Konkurs czytelniczy „Najaktywniejszy czytelnik listopada”

Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w grudniu 2012 r.

Nagrodzono  6 czytelników.

 

11. Konkurs dla najmłodszych czytelników „Quiz Mikołajkowy”

Quiz odbył się  w grudniu 2012 r.

Nagrodzono 30 uczestników.

 

 

 

BIBLIOTEKA W JACHÓWCE:

 

1. Zimowy konkurs literacki pt. „Zima w przysłowiach”

Konkurs odbył się 01 lutego 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 7 uczestników.

 

2. Uroczystość „Pasowania uczniów klasy I na czytelnika biblioteki”.

Impreza odbyła się 03 lutego 2012 r.

Zostało pasowanych 10 uczniów klasy I.

 

3. Konkurs pod hasłem „Rzeźba  w śniegu 2012- IV edycja konkursu”.

Konkurs odbył się 22 lutego 2012 r.

W konkursie łącznie uczestniczyło 26 osób. Wykonano 10 rzeźb.

 

4. „Turniej Tenisa Stołowego – IV edycja turnieju” dla dzieci i dorosłych.

Turniej odbył się 24 lutego 2012 r.

W turnieju uczestniczyło 22 uczestników.

 

5. Konkurs  czytelniczy promujący czytelnictwo pod hasłem „Przygoda

z Bajką – każdy los wygrywa”.

Konkurs odbył się w okresie od 01 marca 2012 r. do 30 kwietnia  2012 r.

Rozdano 200 losów.

 

6. Konkurs literacki pt. „Jestem bohaterem w świecie baśni” – promujący

czytelnictwo.

Konkurs odbył się 19 kwietnia 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 12 uczestników.

 

7. Lekcja biblioteczna promująca  czytelnictwo oraz  dobre nawyki

czytelnicze dla uczniów klasy „0” Szkoły Podstawowej

Lekcja odbyła się w maju 2012 r.

W lekcji wzięło udział łącznie 11 uczniów.

 

8.  „Mini konkurs Puchatkowy”– minikonkurs połączony z lekcją biblioteczną

dla kl. II SP.

Konkurs odbył się 19 czerwca 2012 r.

W konkursie uczestniczyło 11 uczestników.

 

9. Rozstrzygnięcie całorocznego konkursu czytelniczego ”Najaktywniejsi

czytelnicy roku szkolnego 2011/2012”.

Impreza czytelnicza odbyła się 29 czerwca 2012 r.

Nagrodzono 12 najaktywniejszych czytelników.

 

10. Lekcja biblioteczna poświęcona historii pisma, książki i bibliotek

dla uczniów klasy  II Szkoły Podstawowej

Lekcja odbyła się w czerwcu 2012 r.

W lekcji wzięło udział łącznie 11 uczniów.

 

11. Lekcja biblioteczna utrwalająca dobre nawyki w bibliotece

dla uczniów klasy  „0” Szkoły Podstawowej

Lekcja odbyła się w czerwcu 2012 r.

W lekcji wzięło udział łącznie 10 uczniów.

 

12. Zorganizowanie dyskoteki dla dzieci i młodzieży.

Dyskotekę  zorganizowano w miesiącu czerwcu 2012 r.

Uczestniczyło w niej ok. 30 osób.

 

13. „I Turniej Piłki Plażowej dla dzieci i młodzieży– Jachówka 2012”

Turniej odbył się w 07 sierpnia 2012 r.

W turniej wzięło udział 20 uczestników

 

14. „I Turniej Piłki Plażowej dla dorosłych– Jachówka 2012”

Turniej odbył się w 15  sierpnia 2012 r.

W turniej wzięło udział 28 uczestników

 

15. Rozstrzygnięcie  wakacyjnego konkursu fotograficzn

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.